Презентација је израђена
са благословом Његовог преосвештенства Епископа пожаревачко-браничевског
Г. Игнатија

Пријава на e-mail листу (?)

Координатор Просветног одбора Пожаревачко-браничевске епархије, ђакон Златко Матић

Рецензија на „Православни катихизис, уџбеник за 6. разред основне школе“ аутора епископа Игнатија Мидића

Наставним планом и програмом Катихизиса, у VI разреду основне школе, предвиђена је обрада и продубљивање основних појмова православне христологије (Тајна Христова), која је у предању и богословљу Цркве неодвојива од еклисиологије. Чињеницу ова­плоћења Сина Божијег аутор ни у једном тренутку не посматра као индивидуални чин Божије свемоћи, него је директно повезује са нашим учествовањем у вечној Личности Сина Божијег. Управо због тога је учење о Литургији наставна област која непрекидно држи у јединству све остале области и методске јединице предвиђене за анализу и усвајање у VI разреду основне школе.

Сам уџбеник, у сагласности са усвојеним методским јединицама наставног плана и програма, садржи, најпре, један уводни део (Живот Господа Исуса Христа), који има за циљ да у строгој сагласности са сведочанствима Новог завета представи ученицима чињенице из живота једне историјске личности, Исуса из Назарета, као и да све те чињенице смести у контекст Божијег промишљања о свету, тј. у контекст историје спасења. Тиме је аутор поново, као и у својим претходним уџбеницима, све ставове које излаже у текстовима, али и у питањима и темама за размишљање, уздигао на сотириолошки ниво, упутио је, дакле, све сегменте овог приручника на димензију спасења, чиме је опет подсетио све актере пројекта верске наставе на циљ увођења овог наставног предмета у школски систем Србије, а то је увођење деце у Литургију и јединство са Христом.

Ако би се, на основу уџбеника који анализирамо, ученику поставило питање, који аспекат личности Христове аутор наглашава, без двоумљења би свако морао одговорити — слободу. Заиста, анализирајући зачеће, рођење и живот Спаситељев, чудеса која чини, али и његову смрт и славно Васкрсење, долазимо до закључка да је Христос, по преимућству, оваплоћење слободе, те да је, управо због тога, он права личност, што у православном предању значи бесмртна личност.

Будући да је Христос истинити Бог и истинити човек, спасење као слободни улазак у јединство са Христом, представља се као слободни дар (Божији) и слободни одговор (човека). Чврсто укорењен у онтолошке претпоставке теологије личности, аутор наставља да се креће на истом терену слободних односа и у оквиру анализе места и улоге пресвете Богородице Дјеве у домостроју спасења, опет у контексту последица по читаву заједницу људског рода, а не индивидуалних реакција појединаца, често тумачених у контексту њихових заслуга јуридичке или моралне природе. Сви остали догађаји новозаветног израза историје спасења људског рода од смрти, протумачени су, поново, са свим својим онтолошким последицама, али, увек у складу са могућностима ученика и потребама узраста. Одговорно се узима у обзир чињеница да је ученик у шестом разреду у стању да улази у озбиљније анализе, али да се удаљава од наметања готових решења моралног карактера. Зато су на веома изазован начин обрађене теме смрти, васкрсења, али и вазнесења Господа Христа, а питања на крају обрађених наставних јединица, која су увек типа: „какве последице по мој живот има конкретни новозаветни догађај“, на идеалан начин уводе ученике у последње теме уџбеника, које су посвећене прерастању деце у мале „христосе“, што се, према сведочанствима аутора остварује у крштењу, миропомазању и причешћивању сваког члана Цркве. Зато сматрамо да и наслов типа „Христос као литургијска заједница“ уопште није апстрактан, већ да управо такав треба да буде закључак који спаја теорију и праксу полазника веронауке (на то директно упућују и други делови уџбеника, као што је, на пример, онај који говори о Светим тајнама као тајнама Христовим).

Узрасту коме је својствен буран естетички развој, завршне теме уџбеника који представљамо, О хришћанској уметности уопште и Христов живот у светлу хришћанске уметности, на најбољи начин ће приближити велике вечне истине нашег спасења и разјаснити догматске недоумице, које би, евентуално, могле представљати тешкоће за активно усвајање.

Узимајући у обзир поменуте квалитете уџбеника Православни катихизис за шести разред, у својству предавача верске наставе и координатора катихизиса на широком нивоу једне епархије, позитивно га оцењујемо и најтоплије препоручујемо.