RSS Новости:

Изашла из штампе седма свеска часописа „Браничевски весник“ (2016)
Светосавска академија „Куцајте и биће Вам отворено“, Пожаревац, 2017.
Изашао из штампе други том биографског лексикона „Свештено­служитељи Браничевске епархије“
Најновији број часописа „Саборност“ X (2016)
Промоција књига о епископу браничевском Венијамину (Таушановић), Пожаревац, 2016.
Састанак вероучитеља са Владиком, јули 2016.
Осмо епархијско такмичење у познавању Православног катихизиса, 2016.
Изашла из штампе књига „Хришћанство у вртлозима савремености“ аутора др Зорана Крстића
Изашла је из штампе дванаеста књига библиотеке „Приручници“
Изашао из штампе зборник еклисиолошких студија

Презентација је израђена
са благословом Његовог преосвештенства Епископа пожаревачко-браничевског
Г. Игнатија

Пријава на e-mail листу (?)

15.5.2011. | Веронаука » Такмичења и фестивали

Треће епархијско такмичење у познавању Православног катихизиса, 2011.

После успешно одржаних такмичења по архијерејским намесништвима Епархије пожаревачко-браничевске, која су реализована током првог полугодишта, у недељу 15. маја 2011. године, одржано је и Треће такмичење из познавања Православног катихизиса на епархијском нивоу. (објављени извештај у Просветном прегледу)

Епархијско такмичење из веронауке, 15.05.2011— свечани почетак радаУ јутарњим сатима служена је света архијерејска Литургија у саборној пожаревачкој Цркви, којом је свештеноначелствовао Епископ пожаревачко-браничевски, г. Игнатије. После литургијског окупљања у Пожаревцу, чланови епархијског Одбора за просвету и културу са великим бројем такмичара и њихових вероучитеља, угошћени су у Петровцу на Млави, средишту млавског архијерејског намесништва. Ревностан и веома срдачан домаћин била је ОШ „Бата Булић“. Поздравни говор такмичарима  одржали су представници школске управе, као и епархијски координатор за веронауку, протођакон Златко Матић, који је учесницима и свима присутнима пренео благослов и поздраве Епископа Игнатија, нагласивши да је основни циљ такмичења наше боље међусобно упознавање и практична примена свега онога чему су ђаци поучавани од својих вероучитеља – дружење, љубав, ишчекивање Господа.

На такмичењу су учествовали ученици седмог и осмог разреда основних школа, који су се претходно показали као најбољи у рангу својих намесништава. На епархијском такмичењу укупно је било осамдесет учесника. Били су подељени у шест учионица, у којима је дежурало по троје вероучитеља. Решавање тестова је почело у 12 часова, а завршено је у 13 часова и 15 минута.

Тестови за такмичење су израђени у оквирима предочене и задате литературе, тј. према наставним јединицама за седми и осми разред, на основу радне верзије уџбеника за седми разред, и одабране помоћне литературе за ова два разреда.

Епархијско такмичење из веронауке, 15.05.2011 — рад у учионицамаИ поред примедби које су претходних година упућиване на рачун наставног плана и програма за веронауку, у смислу преозбиљности и презахтевности програма, учесници овог такмичења (деца 14-15 година) су потпуно засенили ову критику, будући да су изнели одговоре који превазилазе очекивања поменутих критичара. Одговори сакојима смо се сусрели, одликују се изузетним, јасним доживљајем Цркве и разумевањем материје (богословских истина) које је знатно изнад очекиваног знања које је просечно за тај узраст. Наравно, тестови су само малим делом представљали проверу репродуктивног знања. Највећи број питања је имао за циљ проверу разумевања наученог градива.

Прво место у категорији седмог разреда, освојила је Марија Ивковић, ученица ОШ „Доситеј Обрадовић“ у Пожаревцу, а у категорији осмог разреда Кристина Стојковић, ученица ОШ „Краљ Александар I“ у Пожаревцу. Доносимо и извод из ранг-листе учесника, тј. имена првих десет учесника сваког разреда.

Седми разред

место ПРЕЗИМЕ И ИМЕ ШКОЛА МЕСТО ВЕРОУЧИТЕЉ ПОЕНИ
1 Ивковић Марија ОШ „Доситеј Обрадовић“ Пожаревац Пекић Марко 38
2 Анжел Андрија ОШ „Ђура Јакшић“ Параћин Стефановић Стеван 37
3 Ракић Драгана ОШ „Ђура Јакшић“ Ћуприја Милојковић Јелена 36,5
4 Мирковић Марија ОШ „Карађорђе“ Велика Плана Андрић Жаклина 36
5 Радосављевић Милош ОШ „Светитељ Сава“ Друговац Стојановић Дарко  35
6 Крстић Марија ОШ „Краљ Александар“ Пожаревац Крстев Слађана 34
7 Илић Ана ОШ „Д. Марковић Рођа“ Смољинац Крстев Слађана 32
8 Дејановић Сања ОШ „Доситеј Обрадовић“ Пожаревац Пекић Марко 31
8 Перић Марија ОШ „Жарко Зрењанин“ Велико Лаоле Богић Звездана 31
10 Обрадовић Ана ОШ „Др Јован Цвијић“ Смедерево Станојевић Наташа 30,5

Осми разред

место ПРЕЗИМЕ И ИМЕ ШКОЛА МЕСТО ВЕРОУЧИТЕЉ ПОЕНИ
1 Стојковић Кристина ОШ „Краљ Александар“ Пожаревац Крстев Слађана 43
2 Обрадовић Филип ОШ „Д. Стефан Високи“ Деспотовац Николић Марко 40
3 Младеновић Ивана ОШ „Ђура Јакшић“ Параћин Стефановић Стеван 35,5
4 Живановић Јован ОШ „Д. Стефан Високи“ Деспотовац Николић Марко 34,5
5 Костић Ана ОШ „Др Јован Цвијић“ Смедерево Станојевић Наташа 34
6 Перић Александра ОШ „Бранко Радичевић“ Голубац Мирковић Дарко 32,5
7 Ђорђевић Александра ОШ „Дуде Јовић“ Жабари Горанчић Ристо 31,5
8 Милисављевић Милица ОШ „Краљ Александар“ Пожаревац Крстев Слађана 31
9 Маћешић Ања ОШ „Стеван Јаковљевић“ Параћин Соколов Дејан 30,5
10 Димић Лазар ОШ „Свети Сава“ Велика Плана Јанковић Радомир 29

У прилогу се можете упознати са садржајем тестова за седми и осми разред.

Са особитом радошћу и поносом представљамо и неке од одговора који се посебно истичу, и који показују висок ниво разумевања градива веронауке. Већина ових одговора не постоје у овом облику у уџбеницима које користе такмичари, па их зато и сматрамо најважнијим, јер представљају опис доживљаја Цркве, Литургије, Христа, Царства Божјег…

Питање А1 теста за седми разред:
Шта добијамо миропомазањем?

Марија Гроздић: „Постајемо члан Цркве“.

Питање А3 теста за седми разред
У какав однос са Богом Оцем улазимо крштењем?

Андрија Анжел и Марија Крстић: „У однос Оца и Сина“.
Драгана Ракић: „Ближи смо Богу, јер смо крштењем постали његова деца и све смо му сличнији“.

Епархијско такмичење из веронауке, 15.05.2011 — уручивање награда победницимаПитање А4 теста за седми разред
Шта нам дарује Дух Свети?

Андрија Анжел: „Даје нам прави живот – заједницу Бога и људи“
Марија Крстић: „Даје нам слободу – да својом вољом уђемо у литургијску заједницу“.
Марија Перић: „Посредством Светог Духа, ми у Цркви, на Литургији, постајемо Тело Христово“.
Селена Милановић: „Миропомазање и чланство у Цркви“.

Питање А7 теста за седми разред
Требало је допунити речи Св. апостола Павла: „Слово (убија), а Дух (оживљује)“, при чему су речи „убија“ и „оживљује“ биле сакривене:

Марија Ивковић: „Слово је закон, а Дух је слобода“

Питање Б1 теста за седми разред
На кога се односе речи: „Ти си свештеник до века по чину Мелхиседекову“?

Марко Јовић: „Односе се на владику“

Питање Б2 теста за седми разред
Откуд човеку право да се рве са Богом, као што имамо примере у Старом завету?

Епархијско такмичење из веронауке, 15.05.2011 — уручивање награда победницимаМарија Крстић: „Пошто је Бог личност, човек се рве са њим тражећи вечни живот“.
Марија Перић: „Зато што је човек слободан“.
Сања Дејановић: „Зато што је човек слободан. Он има своју вољу, јер је Бог желео да уђе у заједницу са њим својевољно“.
Ана Обрадовић: „Зато што човек има слободу, и према Богу се односи као према личности“.
Селена Милановић: „Бог као личност, није забрањивао расправу са њим“.
Марко Јовић: „Зато што је човек имао конкретан однос са Богом“.
Томислав Станојловић: „Од Бога. Зато што је Бог човека створио слободног“.

Питање Б3 теста за седми разред
Требало је протумачити светописамски поредак у стварању света: „Бог ствара свет, Дух Божји дизаше се над водом, и рече Бог: Нека буде светлост“:

Андрија Анжел, Драгана Ракић, Милош Радосављевић и Радиша Марковић: „Крштење, миропомазање и Литургија (Евхаристија, причешће)“.
Марија Крстић: „Литургија, причешће и крштење“.
Ана Илић: „Рођење, крштење и причешће и спасење“.

Питање Б3 теста за седми разред
Који је циљ стварања света, у контексту овог поретка стварања?

Милош Радосављевић: „Циљ стварања света је да се свет сједини у једну Цркву, односно да свет постане Црква Божја“
Јована Печинаћевић: „Да свет постане једна, света, саборна и апостолска Црква“
Јована Станојловић: „Да се сав свет уједини са Богом и постане тело Христово“

Питање Б6 теста за седми разред
Са чим се, према богословљу Цркве, поистовећује нужност, а са чим слобода?

Марија Мирковић: „Нужност се поистовећује са грчким боговима, а слобода са Светом Тројицом“.

Питање Б7б теста за седми разред
На икони Св. пророка Јакова (Израиља), која осликава речи: „Засијаће звезда од Јакова“, требало је препознати кога Израиљ држи у руци унутар звезде:

Марија Ивковић: „Господа Исуса Христа Нерођеног“.
Ана Илић: „Месију Господа Исуса Христа“
Марија Перић: „Малог Исуса Христа“
Марко Јовић: „Свети Јаков држи Сина Божјег“

Питање В1 теста за седми разред
У чему је разлика између слободе Бога и слободе човека?

Епархијско такмичење из веронауке, 15.05.2011 — уручивање награда победницимаАндреја Анжел: „Нашој слободи има краја (смрт), док је Бог слободан вечно“
Марија Мирковић: „Слобода Бога је онтолошка, потпуно слободна. Бог је љубав. Дао је људима слободу, и не приморава људе да буду у заједници са Њим. Дао им је вољну слободу, две могућности: или ће веровати или неће. Људи који не верују у Бога и који не желе да га прихвате, једноставно иду и окрећу народ против Бога“.
Драгана Ракић: „Бог има неограничену слободу. Има је и човек, али он неће своју слободу увек користити на прави начин. Он може злоупотребити своју слободу“
Марија Крстић: „Бог је слободан јер је сам себи узрок постојања, а човек није сам себи узрок постојања“.
Ана Обрадовић: „Човек има створену природу. Бог је вечан и није ограничен временом и простором“.
Марија Гроздић: „Бог је човеку дао слободу, а Бог ју је већ имао“
Милена Рајковић: „На слободу човека не утичу никакви закони, а на човека утиче смрт“.
Теодора Мартиновић: „У томе што је Бог одувек и заувек, а човек ће тако живети у Царству Божјем“.
Марко Јовић: „Код Бога је увек „да“, а код човека „да и не“.
Јована Печинаћевић: „Разликује се јер је слобода Бога божанска – већа и лепша, а човек је добио слободу од Бога и она зависи од самог човека. Ако уме да је искористи биће слободан и волеће и биће вољен, а ако је не користи у добром, то је онда промашај циља или грех“.

Питање В4аб теста за седми разред
Требало је протумачити речи псалма: „У дан рата твојега, народ је твој спреман у светој красоти“:

Марија Ивковић: „У дан када ће Господ Исус Христос доћи са истока, народ његов, који је веровао и још увек верује, је спреман и чека Господа“.
Сања Дејановић: „Када буде дошао дан спасења свих људи, сви они који верују у Бога биће спасени“.

Питање В4вг теста за седми разред
Требало је протумачити речи псалма: „Као роса зори из утробе, таква је у тебе младост твоја“:

Епархијско такмичење из веронауке, 15.05.2011 — уручивање награда победницимаДрагана Ракић: „Рођење Господа Исуса Христа, а Богородица остаје девојка и после порођаја“.
Марија Мирковић: „Рођење Господа Исуса Христа, Благовести – арханђел Гаврило јавља Богородици да ће родити Спаситеља“.
Ана Илић: „Рођење Господа Исуса Христа и спасење“.
Марија Перић: „Рођење и васкрсење Исуса Христа“.
Сања Дејановић: „Људи ће савладати смрт и све своје мане и страхове, и постаће слични Богу“.
Марија Гроздић: „Божић и Преображење“.

Питање В4д теста за седми разред
Какав је однос Новог и Старог завета у односу на претходно наведене псаламске речи (В4вг)?

Драгана Ракић: „Стари Завет је најава Новог завета. Нови завет је испуњење Старог завета“.
Милош Радосављевић: „Пуноћа Старог завета је управо у Новом завету, јер све што је обећано у Старом завету, испунило се у Новом завету“.
Јована Печинаћевић:„Стари завет је сенка, Нови завет је икона, а Царство Божје је истина“.

Питање Г1гд теста за седми разред
У ком догађају Цркве се појављује трон, и ко на њему седи?

Милена Рајковић: „На другом Христовом доласку. Седи Епископ“.
Марко Јовић: „На Васкрс. На том трону седи владика“.

Питање Д теста за седми разред
Навели смо један од кључних циљева плана и програма за седми разред: „Шта значи то да личност претходи природи у Богу?“

Марија Ивковић: „Личност је за нас онај човек са којим смо у заједници, којег волимо и који воли нас. Тако је личност онај који је у заједници са Господом. Јер, онај кога волимо и који воли нас би се жртвовао за нас, а и ми бисмо се жртвовали за њега, јер је љубав жртва којом не губимо ништа, већ само добијамо. Сам Бог је заједница Тројице личности које се међусобно воле, а своју љубав дају и осталима који воле њих“
Андрија Анжел: „Ми ћемо као личности живети вечно у Царству Божјем, наша природа нам неће ускратити вечни живот, јер ће нам Бог подарити вечни живот, зато што он хоће да ми живимо вечно у заједници Бога и људи. Бог хоће да буде Бог, његова природа му то не намеће. Отац, Син и Свети Дух су три различите личности, али им је природа иста. Они, као три личности, бирају да буду у заједници са људима“
Марија Мирковић: „Личност претходи природи у Богу, јер да би била личност другој личност треба да буде са њом у односу љубави и слободе. (Личности Свете Тројице су у односу љубави и слободе) Личност је непоновљива, јединствена, уникатна…“
Епархијско такмичење из веронауке, 15.05.2011 — уручивање награда победницимаМилош Радосављевић: „То значи да је и Бог пре свега личност. Личност Оца који од вечности рађа Сина и, такође, од вечности исходи Духа Светог. Ми без личног односа са Богом не можемо ући у Царство Божје. Идентитет једне личности је у другој. У овом случају, идентитет Бога Оца је у Сину и у Духу Светом. Света Тројица је у личном односу“
Сања Дејановић: „То значи да је сваки човек сличан Богу. Човек је икона Божја. Он је створен по Његовом лику. Овде на земљи има само неке Његове особине. Када се крсти, он улази у заједницу са Богом. Када буде дошао дан спасења свега што је Бог створио, човек ће ообедити смрт и све своје мане, и тек тада ће у потпуности бити сличан Богу“
Ана Обрадовић: „Бог је заједница три личности. Ако смо у заједници са неком личношћу из љубави, онда смо и ми личност. А пошто је и Бог (Света Тројица) заједница личности, онда кажемо да личност претходи природи у Богу“
Милена Рајковић: „То значи да на Бога не утичу никакви закони природе. Он се разликује од мнгобожачких религија (на пример старе Грчке) где и над боговима владају закони природе (рецимо, Зевс је баш ожењен богињом правде) и где нико нема своју слободу. За нас је неко личност када га волимо, познајемо“
Радиша Марковић: „Пошто се личност поистовећује са слободом и љубављу, а природа у Богу је вечна, то значи да слобода и љубав претходе вечности“

Питање А3 теста за осми разред
Шта су то свете тајне?

Јован Живановић: „Свете тајне су јединствена светајна пројаве наше вере у Христу, тј. Цркве. Не постоји одређени број светих тајни. Број седам који се често повезује са њима, само указује на њихово савршенство“
Ања Маћешић: „Свете тајне су пројава Цркве“

Питање А4 теста за осми разред
Како су свете тајне повезане са Евхаристијом?

Кристина Стојковић: „Евхаристија се третира као света тајна, али то није у потпуности исправно, јер је она изнад светих тајни. Она је циљ свих светих тајни. Свете тајне су са Евхаристијом у односу као средство према циљу“
Ивана Младеновић: „… Ни једна света тајна се не може обавити без Евхаристије“
Милица Милисављевић: „… Без Евхаристије и светих тајни не можемо да будемо бесмртни“

Питање А5 теста за осми разред
Која је превасходна служба Исуса Христа?

Кристина Стојковић: „Превасходна служба Исуса Христа је да нас спасе од смрти, тј. да нам подари живот вечни. То ће се догодити његовим Другим доласком“
Јован Живановић: „Превасходна служба Христа је да је он цар будућег века“
Александра Перић: „Превасходна служба Исуса Христа је Евхаристија“
Александра Ђорђевић: „Превасходна служба Исуса Христа је Син Божји“.

Питање Б5 теста за осми разред
Зашто су епископска, свештеничка, ђаконска и лаичка служба најважније службе у Цркви?

Кристина Стојковић: „Зато што су те службе иконе будућих служби у Царству Божјем када Христос поново дође. Епископ је икона Христова, свештеници икона апостола, ђакони су икона анђела, а лаици, тј. народ Божји, су иконе будућих светаца“
Филип Обрадовић: „Зато што су икона Царства Божјег…“
Ивана Младеновић: „Зато што ће Христос поново доћи и тада ће бити окружен апостолима, анђелима и светим народом. На Литургији епископ стоји окружен свештеницима, ђаконима и народом“
Ана Костић: „Зато што тако у заједници чине слику Царства Божјег“
Милица Милисављевић: „Оне су најважније службе у Цркви, јер са њима ступамо у заједницу са Богом, природом и народом Божјим. На причешћу се сједињујемо са Светом Тројицом, јер је Црква икона Царства Божјег, где ћемо, такође, бити у оваквој служби, која нас је пре доласка Царства Божјега спремала за долазак и за спасење из мртвих“.

Питање Б6 теста за осми разред
Зашто су апостоли темељ на ком је основана Црква?

Александра Перић: „Зато што су они продужили Христову веру по свету. Такође, они ће према Предању бити Христови сведоци при његовом Другом доласку“
Милица Милисављевић: „Црква је апостолска и она је основана на темељима апостола, јер су они сведоци васкрсења Христовог и они ће бити када Христос поново дође, да нам покажу да је то исти онај који је васкрсао. Сведоци из прошлости биће најбољи сведоци и у будућности“.

Питање Б7б теста за осми разред
У ком делу Литургије се посебно види да је епископ превасходни служитељ?

Ана Костић: „Када свештеници и ђакони у један глас говоре молитву да епископ правилно управља речју истине Божје“
Александра Перић: „У делу када епископ даје свето причешће народу као што је Исус апостолима“
Милица Милисављевић: „Када на причешћу, преку епископа на нас силази Дух Свети“

Питање Б7в теста за осми разред
Зашто је битно да је један човек превасходни служитељ Литургије?

Епархијско такмичење из веронауке, 15.05.2011 — уручивање награда победницимаКристина Стојковић: „Епископ је икона Христова, а Христос је један, зато је важно да и служитељ буде један – једна је Црква, једно је Царство Божје“
Филип Обрадовић: „Литургија је икона једног јединог царства Божјег, у коме је један једини Христос, тако да у слици царства Божјег треба да буде један превасходни служитељ будуће Евхаристије – епископ – који је слика Христа“

Питање В1б теста за осми разред
Како се пројављује у Цркви то да је Бог један?

Јован Живановић: „Пројављује се у светој Евхаристији, као јединство Свете Тројице у једном Богу“

Питање Г1а теста за осми разред
Требало је препознати икону Сретења:

Александра Перић: „На икони је представљено Сретење Господње, старца Симеона са малим Исусом Христом, царем будућег века“

Питање Г1б теста за осми разред
Требало је препознати икону Васкрса:

Александра Перић: „На икони је представљено Васкрсење Господа Исуса Христа. То је највећи празник у историји Цркве. Празник над празницима – јер је Господ Исус Христос једном за свагда победио смрт, и свему смртном или створеном подарио живот вечни“

Питање Г1в теста за осми разред
На који будући догађај указују икона Сретења и Васкрсења?

Кристина Стојковић: „На Други долазак Христов, тј. Будуће царство Божје, наше спасење и живот вечни“

Питање Г1д теста за осми разред
Како су представљен Христос у односу на остале личности на иконама Сретења и Васкрсења?

Милица Милисављевић: „Христос је представљен као неко кога славимо, коме се радујемо, и кога чекамо да нам дарује вечни живот“.

Питање Д теста за осми разред
Која је разлика између природе и личности?

Кристина Стојковић: „Наша природа и природа Бога су различите. Природа Бога је божанска, а наша је људска – смртна. Природа је оно што раздваја Бога и човека, а личност је оно што спаја Бога и човека. Човек је створен по икони Божјој и он је, као и Бог, личност. Одлике личности су јединственост, непоновљивост и вечност. Личности слободном вољом, из љубави, ступају у заједницу са Богом, у заједницу са другим људима“
Филип Обрадовић: „Личност је јединствена, непоновљива и индивидуална, и може постојати само у заједници са другима, док под природом може да се подразумева природа личности, која опет зависи од саме личности. А, пошто је личност јединствена, онда се и природе личности разликују. Каква је личност, таква је и природа“
Ивана Младеновић: „Личност је, по хришћанском схватању, јединствени и непоновљиви начин постојања сваког појединца. Личност постоји само у односу према другој личности и у заједници љубави са другом личношћу. Нама, људима, је природа изнад личности и слободе, зато што умиремо. Ако некога волимо, не можемо га спасити од смрти. Ако некога волимо, он је за нас личност, а ако за њега не знамо, он је за нас човек као и сви остали људи. Сви смо по природи исти, али смо као личности сви различити“
Ана Костић: „Природа је створена да постоји вечно, али је грехом Адамовим изгубила бесмртност, и сада је потребан човек – личност, који је створен као најсавршеније разумно биће да би увео природу у Будуће Божје царство. Личност има својства јединствености, непоновљивости и незаменљивости, има слободу, али је и биће заједнице, док природа то нема“
Мирослав Папочевић: „Постоје божанска и човечанска природа. Ми нисмо слични Богу по лику, него по слободи и по расуђивању. Господ Исус Христос је личност, али у себи има и божанску и човечанску природу“
Лазар Радић: „Природа је створена и самим тим има свој почетак и крај. Али, природа нема слободу као личност. Свака личност је посебна, једна и непоновљива. Има слободу избора, док природа то нема. Зато је Бог и поставио човека као слободну личност – да ту природу приведе у заједницу са Богом. Јер, једино кроз заједницу са Богом човек и природа ступају у Царство Божје и у живот вечни“.

Епархијско такмичење из веронауке, 15.05.2011 — учесници такмичења